Rosyjsko – Brytyjskie astrofizyki odkryli dwa nie zwykłych “luki” w strumeniu gwiazd Palomar 5, poprzez który, jak oni uważająprzelecieli nie duże skupiska ciemnej materiimówiono jest w artykule MNRAS (w magazynie oxfordu).

„Jeszcze nie wiemy z czego dokładnie składa się ciemna materia, ale wiemy, że isnieje ona wszędziePrzenika ona w cały wszechświat i gra rolę „karkasu”, na którym się zbierają wszystkie astrofizyczne obiekteskładające się ze zwykłej materii, w tym i galaktyki”, - opowiada Denis Erkal pracownik uniwersytetu Cambridge (UK).

Denis Erkal razem z kolegami (Sergejem Koposowym i Wasylem Belokurowymdokonali tego odkryciabadając tak zwane strumienie gwiazd. To jest najmniejsze ze znanych przejawów ciemnej materii w „widocznym” wszechświecieWyglądają one jako swego rodzaju "taśmy" z gwiazd, nie powiązane ze sobą poprzez grawitacjęktóre obracają się wokół centrum Drogi Mlecznej.

Strumienie gwiazd, jak dziś uważają astronomowieprzedstawiają sobą resztki kulowych skupisk czy galaktyk karłowatych,  rozerwanych kiedyś na części czy zaabsorbowanych Drogą Mleczną za dawnych czasów.

Podczas tych apokaliptycznych wydarzeń, jak wyjaśnili astronomowiepięć lat temu podczas obserwacji za tak zwanym  „pierścień jednorożca" ( jednym z najbardziej zauważalnych gwiaździstych potoków), Droga Mleczna"kradnieprawie całą ciemną materię  u  porozdzieranych galaktyk. W rezultacie tego oni rozpadają się na części  i przekształcają się na te taśmyktóre dziś możemy zobaczyć w nocnym niebie nad dyskiem Galaktycznym.

Galaktyka karłowata "splotłaramiona spiralne drogi Mlecznejuważają naukowcy

Ślady tego procesu, jak uważają Erkal i jego kolegiudało im się ujawnić w potoku Palomar 5, badając prędkość  i kierunki ruchu gwiazd wewnątrz niego, a także ich położenie wobec siebie i wobec Drogi Mlecznejdzięki wykorzystywanemu teleskopu CFHT (teleskop Kanadyjsko – Francusko - Hawajski) na wyspach Hawajskich.

"Strumień gwiazd  - bardzo delikatne struktury, w których gwiazdy  nie "odczuwająsiebie na wzajemTaka gwiazdzista taśma łatwo może rozerwać się jeżeli obok niej przejdzie ciężki obiektNaprzykładjeśli niewielkie skupisko ciemnej materii przeleci przez strumień gwiazd, w nim powstanie dziuraktórej rozmiary będą proporcjonalne masie ciemnej materii", - wyjaśnia Koposow.

Nasza galaktyka rozerwała galaktykę – naturalny satelita na cztery"ogony"

Dwie takie dziury astronomowie odnaleźli w "ogonie" Palomar 5, które były "przebite", jak pokazują rozliczenia, "kulamiciemnej materiiczyja masa była w10 milionów i100 milionów razy więcej niż u Słońca.

Jak objaśniają naukowcy, to są bardzo niewielkie masy dla skupisk ciemnej materiiktóre są mniejszeaniżeli masa typowego"halo", - tak zwanego  "obwarzanka" czy "piłki" z ciemnej materiiktóra, jak dziś uważają naukowcyotacza wszystkie galaktyki i nie daje ich gwiazdom rozlecieć się, podobnie luminarzom w Palomar 5 i innych strumieni gwiazd.

Niewielka masa tych "kul", z punktu widzenia astrofizykówświadczy o tym, że części, z których składa się ciemna materiamają o wiele bardziej wysoką masę, niż przypuszczali autorzy teorii, co objaśniają przyrodę ciemnej materiiErkal uważa, że istnieją jeszcze mniejsze w rozmiarach skupiska ciemnej materiiktóre można odnale podobnym sposobem.