Podczas badań dzieci skłonnych do nawracających przeziębień wykryto nienormalnie wysoką obecność bakterii wpływających na skórę.

Zespół chińskich naukowców odkrył, że przyczyną drobnoustrojów wywołujących trądzik może być to, że niektóre dzieci częściej łapią przeziębienie niż inne. Profesor Zhang Chiyu i jego koledzy z Instytutu Pasteura w Szanghaju odkryli, że bakteria znana jako Propionibacterium jest ściśle związana z nawracającymi infekcjami, według ich publikacji w majowym numerze Nature Communications.

Naukowcy przeanalizowali próbki kliniczne od 4407 dzieci ze zdiagnozowanym przeziębieniem z okresu sześciu lat, od 2009 do 2015 r., w szpitalu Nanxiang w Szanghaju i odkryli wyjątkowo wysoką obecność bakterii.

Propionibacterium jest mikroorganizmem pasożyta występującym zwykle na ludzkiej skórze. Może powodować trądzik i inne problemy skórne. Niektóre formy bakterii są również wykorzystywane do tworzenia dziur w niektórych popularnych odmianach sera.

Zhang powiedział, że zespół badawczy odkrył niezwykle wysoką obecność fagów Propionibacterium - charakterystycznego wirusa, który wykorzystuje bakterię jako gospodarza - w próbkach klinicznych i prawdopodobnie duże kolonie mikroorganizmu kwitły w drogach oddechowych chorych dzieci.

Nierównowaga między różnymi grupami mikroorganizmów może prowadzić do częstszego, przedłużonego stanu zapalnego i powodować dalsze uszkodzenia tkanek układu oddechowego, powiedział.

„Środowisko życia może być warte sprawdzenia”, powiedział Zhang, sugerując, że rodzice mogą ograniczyć niepotrzebne narażanie swoich dzieci na infekcje Propionibacterium. Przeziębienie każdego roku zabija cztery miliony dzieci poniżej piątego roku życia. Częste nawroty przeziębienia nie są rzadkością. Przyczyny tego zjawiska pozostają bardzo nieznane, częściowo z powodu trudności w uzyskaniu dużej liczby próbek krwi od pacjentów w wieku dziecięcym.

Zhang powiedział, że po badaniu pozostały pewne niepewności i ostrzegł, że wyniki są niedoskonałe. Na przykład jakość niektórych próbek nie była idealna z powodu długiego okresu chłodzenia, a interaktywny mechanizm między bakterią a infekcją nie był całkowicie jasny. Odkrycia „nie powinny być natychmiast stosowane w praktyce klinicznej”, powiedział Zhang. Badania potwierdzające są w toku.

Można także opracować interwencję medyczną, taką jak terapia lub leki, w celu rozwiązania problemu braku równowagi bakteryjnej.

Przedawkowanie antybiotyków jest poważnym problemem w Chinach i na świecie, powiedział Zhang. „Mamy nadzieję, że nasze badanie pomoże znaleźć precyzyjny cel” - dodał.

Aleksandra Piasecka